mavara
mavara
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 22 اسفند 1391برچسب:, توسط mansour |

طبیعت خواب در محدوده ی سایکو فیزیولوژی :

 خواب در این زمینه نوعی از حالت انسان است که مراحل مختلف آن با منحنی های الکتروآنسفالوگرام به شرح زیر مشخص می شوند :

 * مرحله اول از ترکیب بی نظم (( امواج بتا )) تشکیل می شود که 4 تا 8 دور در ثانیه تناوب دارند . به صورتی اتفاقی ، برخی فعالیتهای الکترکی با ولتاژ کم هم مشاهده شده و به ندرت فعالیت شبه آلفا _ امواجی 1 تا 2 تناوب کندتر از امواج آلفای شرایط بیداری انسان _ و به ندرت امواج آلفا ( با 8 تا 13 دور در ثانیه )

 * مرحله دوم شامل فعالیت الکتریکی با منحنی های دو کی شکل است که 14 دور در ثانیه تناوب دارند .

 * مرحله سوم و چهارم به مقادیر زیاد و در حال افزایشی ( گاهی تا 100% ) از امواج دلتا را دارند که 1 تا 3 دور در ثانیه نوسان داشته و دامنه آنها بسیار زیاد بوده و همراه با آنها فعالیتهای دو کی شکل هم مشاهده می شود . مرزبندی دقیق و قاطعی بین مراحل دوم و سوم و چهارم خواب وجود نداشته و قضاوت ها در این زمینه فردی و یا قراردادی است و درصد امواج دلتا در این دوره ها یک معیار مهم طبقه بندی است .



 مرحله اول از آن جهت به راحتی از مراحل بعد قابل تشخیص است که در آن امواح دلتا و دوکی وجود ندارند .

 مراحل 1 تا 4 خواب با شاخص فعالیت الکتریکی مغز لزوما و همیشه با مراحل عمق خواب ها از سبک تا سنگین یا عمیق ، همسو نیستند . برای اجتناب از بحث های پیچیده تخصصی ، ما خواب را به 2 دوره تقسیم می کنیم :

 1-دوره اول خواب که با مرحله اول فعالیت الکترکی مغز همگام و معادل است.
 2-دوره دیگر بدون تمایز شامل مراحل دوم ، سوم و چهارم فعالیت الکتریکی مغز شده و آن دوره ( غیر از دوره اول خواب ) نامیده می شود .

 اگر انسان از این دوره خواب بیدار شود و احساس او در این دوره از خواب پرسیده شود ، در دوره اول که در فواصل 10 دقیقه تا 50 دقیقه بعد از خوابیدن حاصل می شود ، فرد رویا یا خواب می بیند . ولی در دوره غیر از دوره اول ، به استنباط خاصی می رسد که می توان آن را معادل با فکر کردن دانست .

 در دوره اول خواب ، یک سلسله حرکات تند و هماهنگ با خواب یا رویایی است که انسان در این مرحله می بیند . این حرکات تند چشمی در ( غیر از دوره اول خواب ) مشاهده نشده و تنها احتمال دارد در این مراحل برخی از حرکات کند و چرخشی در چشم ها پدیدار گردند .

 دوره اول خواب را ما دوره رویا دیدن می نامیم و این شاخص فعالیت مغزی و پدیده های ذهنی مرتبط با آنست . در دوره بعدی خوابیدن ، از رویا خبری نیست و مغز فعالیت های دیگری دارد که موضوع بحث ما در این مقاله نیست . در تمام دوره و زمانی که منحنی الکترکی مغز مرحله اول الکتروآنسفالوگرام را نشان می دهد ، حرکات تند و همسوی چشمی هم وجود دارند و به عبارت دیگر رویت رویا وجود دارد ، اعم از اینکه انسان پس از بیداری این خواب ها را به یاد بیاورد یا نه .

 در انسانهای سالم ، دوره های اول و غیر اول خواب با نوساناتی جابجا می شوند و بر اثر آن در هر دوره اولی ، انسان خواب جدید یا متفاوتی می بیند . در موقع شروع خواب ( از چند ثانیه تا یکی دو دقیقه ) فعالیت الکتریکی مغز مرحله اول آنسفالوگرام را نشان می دهد ولی از حرکات تند چشمی نشانه ای نیست . در این دوره کوتاه ، انسان بیشتر به خیالبافی ذهنی مشغول است و هنوز رویا به معنای متعارف آن را مشاهده نمی کند . در هر دوره 90 دقیقه ای ، یک دوره پیدایش رویا ممکن است به 10 دقیقه برسد ولی به طور خلاصه دوره اول خواب 20 تا 30 درصد کامل زمان خواب را در افراد جوان تشکیل می دهد و 3 تا 6 نوسان را شامل می شود . هرچند این مقادیر و نسبت ها در یک فرد نسبت به فرد دیگر اختلافاتی را نشان می دهد ، ولی این اختصاصات در یک فرد مشخص ثابت بوده و در شبهای مختلف تفاوتی با یکدیگر ندارند.

 در یک دوره خاص از منحنی مرحله اول الکتروآنسفالوگرام ، انسان ممکن است چند رویای متفاوت ببیند و حرکات بزرگ و چشمگیر بدن انسان با نوع و موقع این رویاها مرتبط است .//

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: